Tuesday, November 10, 2015

DIDIK HATI



CARI ILMU UNTUK DIDIK HATI 

oklah bila dah bergelar seorang manusia mesti kita ada keinginan tersendiri , nak itu ,nak ini , tapi adakah kemahuan kita tu selalu dapat ? renung jap ! 

sebenarnya kita makn untuk hidup ke hidup untuk makan ? bagi tikah kedua dua nya perlu , biasa la aku ni suka makan haha  . makanan  untuk perut dah memang wajib kita bagi , tapi makanan untuk hati ? haish , apelah aku bebel  


masa aku sekolah menengah aku selalu diberikan makanan hati , sebab apa , kat sekolah selalu diberikan usrah untuk pelajar pelajar , dalam seminggu tu ada la dalm dua tiga kali kot , masa mula mula aku join usrah tu masa form 1 , dari sekolah rendah ke sekolah menengah ni first time aku dengar perkataan tu . masa mula mula aku join tu sebab ada announced yang mengatakan semua pelajarform 1 kena pergi masjid sekarang , haa aku pun pergi la sebab masa tu tak tahu pape lagy , biasala budak baru masuk sekolah menengah , apa yang disuruh aku buat je , haha , ala ala buDak nerd gitu , oklah , sesampai je sana ada seorang akak senior ni bagitahu ttg usrah ni . 

pada mula nya aku bukan main semangat kan , tapi lepas dah berbulan rasa macam malas nya nak pergi , hehe , syaitan dah menghasut dah . haha , soo aku tak pergi, lepas naik form 2 aku dilantik sebagai naqibah , haha , aku taktahu la macam mana aku terpilih , naqibah ni penceramh untuk bagi pengisian dekat adik adik , haa dah form 2 kan . hehe , masa tu aku ok lagi lagi , tapi sebenarnya aku takot dan malu nak bercakap dengan orang ramai macam , semua orang tengok kita bila kita bercakap , maluu sangat masa tu ,, sampai form 4 aku jadi naqibah tu , alhamdulillah aku berjaya menghabiskan hehe . masa form 4 aku nak keluar untuk jadi naqibah sebab aku takpandai nak bagi pengisian untuk adik adik . maafkan akak adik hehe .


oklah masa f5 pula , biasa la sibuk dgn kelas , nak exam bagai , pergi usrah pun kalau ada time yang betul betul aku nak pergi aku pergi , haa , tapi kan lepas dengar ceramah ni kan , sekejap rase macam baik , tapi lepas tuu buat jahat balik , aduss , apalah aku ni , jangan tiru macam aku , haha . 


lepas habis sekolah , kan duk umah , masa tu dah pun exam kan , duk umah lagi laaa dah tak dapat buat usrah , masa tu rindu giler kot nak buat usrah lagi , bila difikir balik , best sngat buat usrah ni , dia merapatkan kita semua , dan kita boleh dapt pengisian rohani , lepas tu aku sambung belajr kat matrik , masa tu aku pun masih mencari cari usrah, kat matrik boleh dengar ustaz jemputan datang bagi ceramah , takde lagi usrah 

ok, hbis matrik , duk umah lagy , aaaaahhh lama gila kot duk umah , bila kita tak diberikan nasihat , aku ni jenis lalai sikit , haha , sampai satu masa hati aku masih rinduu dengan usrah yang dulu , bila difikirkan balik kenapalah aku tak manfaatkan apa yang aku ada dulu , semua nya banyak hikmah . humm , hanya tinggal kenangan semua , 

tapi takapa sekarang macam macam cara ilmu nak disampaikan , aku cuba untuk join usrah whatsapp , bila aku join usrah tuu best jugak walaupun aku tak kenal sape diorang , tapi bila aku baca whatsapp diorang dan bebelan mereka yang share kata kata alhamdulillah aku diberi lagi peluang macam ni , 
lepas kat whatsaap sekarang ni dekat telegram pula , zaman dah moden kak , macam macam cara untuk sampaikan nasihat tu , huhu , bila kat telegram lagy best , tengok la sampai tak terbaca aku dibuat nya , sebb internet takde hari tu , ni baru naik notificationnya , ok la nk sambung baca channel diorang  , haha , papai , ok jap , join la channel diorang tau , best giler , in shaa Allah banyak benda mereka share , tentang hati , kehidupan dan banyak lagi , 







2 comments:

  1. Alhamdulillah..mcm sy kt tempat kerja, Alhamdulillah ade kelas-kelas agame..Joint la selagi boleh..Ilmu tu penting kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. in shaa allah sis , semoga terus istiqamah . :)

      Delete

yourblogname